Όταν ακούμε την λέξη δυσλεξία, σκεφτόμαστε αμέσως ότι είναι κάποια προβλήματα που έχουν σχέση με την ανάγνωση, την γραφή και την αντιστροφή λέξεων και γραμμάτων. 
Έχουν όμως σχέση και με την ορθογραφία, την κατανόηση του κειμένου, αλλά και με τα μαθηματικά.

Γνωρίζουμε επίσης ότι κάποια διάσημα πρόσωπα είναι δυσλεξικά. Αυτό που δεν γνωρίζουμε όμως, είναι ότι αυτά τα πρόσωπα είναι μεγαλοφυΐες χάρη στη δυσλεξία τους.

Ο Ron Davis, ο οποίος είναι δυσλεξικός και ανακάλυψε την ομώνυμη αγωγή, πιστεύει ότι:

«Η ίδια νοητική λειτουργία που δημιουργεί μια μεγαλοφυΐα, μπορεί επίσης να δημιουργήσει και αυτά τα προβλήματα. Η νοητική λειτουργία που προκαλεί την δυσλεξία είναι ένα χάρισμα, μια φυσική ικανότητα, ένα ταλέντο.
Η δυσλεξία δεν είναι αποτέλεσμα εγκεφαλικής ή νευρικής βλάβης, ούτε  προκαλείται από κάποια δυσπλασία του εγκεφάλου, των αυτιών ή των ματιών.

Η δυσλεξία είναι προϊόν της σκέψης και ένας ιδιαίτερος τρόπος αντίδρασης στο αίσθημα της σύγχυσης.

Η δυσλεξία είναι το αποτέλεσμα ενός ταλέντου, μιας αυξημένης ικανότητας αντίληψης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ταλέντο γίνεται εμπόδιο. Ο δυσλεξικός δεν το αντιλαμβάνεται αυτό, επειδή η χρήση αυτού του ταλέντου έχει ενσωματωθεί στη διαδικασία της σκέψης του. Είναι κάτι που άρχισε πολύ νωρίς στη ζωή του και είναι τόσο φυσικό όσο και η αναπνοή του»

Δεν αναπτύσσουν όλα τα δυσλεξικά παιδιά τα ίδια ταλέντα, έχουν όμως σίγουρα κάποιες κοινές ικανότητες. Μερικές από αυτές είναι οι παρακάτω:

  • μπορούν να χειρίζονται την ικανότητα του εγκεφάλου να δημιουργεί και να διαφοροποιεί αυτά, που αντιλαμβάνεται
  • έχουν πολύ αυξημένη συνείδηση του περιβάλλοντός τους.
  • είναι πιο περίεργοι από το μέσο άνθρωπο
  • σκέφτονται κυρίως με εικόνες παρά με λέξεις
  • είναι εξαιρετικά διαισθητικοί και διορατικοί
  • σκέφτονται και αντιλαμβάνονται πολυδιάστατα (χρησιμοποιούν όλες τις αισθήσεις τους)
  • μπορούν να βιώνουν τη σκέψη, ως πραγματικότητα
  • έχουν ζωηρή φαντασία
  • όταν δεν καταλαβαίνουν κάτι, συγχύζονται εύκολα

 

Ντέιβις Ντ. Ρόναλντ,  Το Χάρισμα της Δυσλεξίας. Εκδ. Καστανιώτη Α.Ε. Αθήνα 1998

Πώς ο αποπροσανατολισμός επηρεάζει την ανάγνωση, την ορθογραφία και την κατανόηση του κειμένου;

 

Ο δυσλεξικός μπορεί να βλέπει τις λέξεις κολλημένες μεταξύ τους, χωρίς διαστήματα, τα γράμματα να είναι το ένα πάνω στο άλλο, ώστε να γίνεται σχεδόν αδύνατο να αποκωδικοποιεί και να καταλαβαίνει το νόημα του κειμένου

words strung together

Μπορεί να έχει την αίσθηση ότι οι λέξεις «πετάνε» ή ακόμη ότι γλιστράνε από την σελίδα, ότι εξαφανίζονται ή εμφανίζονται μέσα στο κείμενο (παράλειψη ή προσθήκη λέξεων κατά την ανάγνωση)

floating letters

Η σοβαρότητα αυτών των χαρακτηριστικών διαφέρει από άτομο σε άτομο καθώς και ο αποπροσανατολισμός διαφέρει από μέρα σε μέρα και από λεπτό σε λεπτό, ανάλογα με την συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

 

Συμπέρασμα

 

Ο αποπροσανατολισμός εμποδίζει την ακριβή και σωστή αντίληψη της πληροφορίας