Γενικά

  • Είναι έξυπνος, ιδιαίτερα ευφυής, ικανός να εκφράζεται με σαφήνεια, αλλά ανίκανος να διαβάσει, να γράψει σωστά και κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη σε σχέση με την ηλικία του.
  • Συχνά έχει την ταμπέλα του τεμπέλη, του χαζού, του απρόσεκτου και του ανώριμου, ότι δεν προσπαθεί αρκετά, ή έχει πρόβλημα συμπεριφοράς.
  • Δεν είναι «αρκετά πίσω» ή «αρκετά κακός», ώστε κάποιος μέσα από το  σχολικό περιβάλλον να τον βοηθήσει ιδιαίτερα.
  • Έχει υψηλό δείκτη νοημοσύνης, όμως οι επιδόσεις του στις εξετάσεις δεν είναι καλές. Είναι καλός στις προφορικές εξετάσεις αλλά όχι στις γραπτές.
  • Νοιώθει χαζός, έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση, κρύβει ή καλύπτει τις αδυναμίες του με έξυπνες αντισταθμιστικές στρατηγικές, εύκολα απογοητεύεται και είναι ιδιαίτερα ανήσυχος για την ανάγνωση και τις εξετάσεις στο σχολείο.
  • Έχει ταλέντο στις τέχνες, την υποκριτική, τη μουσική, τον αθλητισμό, τα τεχνικά, την αφήγηση, τις πωλήσεις, τις επιχειρήσεις, την διακόσμηση, την οικοδόμηση,  ή την μηχανική.
  • Χάνει τον προσανατολισμό του εύκολα, χάνει την αίσθηση του χρόνου.
  • Δυσκολεύεται να επικεντρώνει την προσοχή του. Δίνει την εντύπωση ότι είναι «ονειροπόλος».
  • Μαθαίνει καλύτερα, όταν δημιουργεί με τα χέρια του, βλέπει απτά παραδείγματα, και μπορεί να παρατηρεί με οπτικά βοηθήματα.

 

Όραση, Ανάγνωση, Ορθογραφία

  • Παραπονιέται για ζαλάδες, πονοκεφάλους ή πόνους στο στομάχι κατά την ανάγνωση.
  • Μπερδεύεται με γράμματα, αριθμούς, λέξεις, ακολουθίες ή λεκτικές εξηγήσεις.
  • Κατά την ανάγνωση ή την γραφή επαναλαμβάνει, προσθέτει, μεταθέτει, παραλείπει, αντικαθιστά, και αντιστρέφει γράμματα, αριθμούς ή/ και λέξεις.
  • Παραπονιέται, ότι έχει την αίσθηση της κίνησης,  ή ότι βλέπει ανύπαρκτη κίνηση, καθώς διαβάζει, γράφει ή αντιγράφει.
  • Φαίνεται να έχει δυσκολία με την όραση, ενώ οι οφθαλμολογικές εξετάσεις δεν δείχνουν κάποιο σχετικό πρόβλημα.
  • Έχει οξεία όραση και παρατηρητικότητα, ή μπορεί να του λείπει η αντίληψη σε βάθος και η περιφερειακή όραση.
  • Διαβάζει και ξαναδιαβάζει κατανοώντας πολύ λίγα.
  • Συλλαβίζει φωνητικά και με ασυνέπεια.

 

Ακοή και Ομιλία

  • Έχει πολύ καλή ακοή, ακούει πράγματα  που δεν έχουν ειπωθεί ή που δεν είναι εμφανή σε άλλους. Αποσπάται εύκολα η προσοχή του από τους ήχους.
  • Δυσκολεύεται να μετατρέπει τις σκέψεις του σε λέξεις, μιλά διστακτικά, ή αφήνει τις προτάσεις του ανολοκλήρωτες. Όταν βρίσκεται σε συνθήκες πίεσης ή άγχους, τραυλίζει. Δεν προφέρει σωστά τις μεγάλες λέξεις ή μεταθέτει τις φράσεις, τις λέξεις, και τις συλλαβές.

 

Δεξιότητες κίνησης και γραφής

  • Έχει πρόβλημα με το γράψιμο ή την αντιγραφή. Πιάνει με ασυνήθιστο τρόπο το μολύβι. Ο γραφικός χαρακτήρας ποικίλλει ή είναι δυσανάγνωστος.
  • Είναι αδέξιος, ασυντόνιστος, με φτωχές επιδόσεις στις δραστηριότητες με μπάλες ή τα ομαδικά αθλήματα. Δυσκολεύεται στις λεπτές ή/και στις μεγάλες κινήσεις και δραστηριότητες. Είναι επιρρεπής στην ναυτία, λόγω της κίνησης.
  • Μπορεί να χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια (δεξί και αριστερό) και συχνά μπερδεύει το αριστερά με το δεξιά  και το κάτω με το επάνω.

 

Μαθηματικά και διαχείριση του χρόνου

  • Έχει δυσκολία να λέει την ώρα, να διαχειρίζεται τον χρόνο, να μαθαίνει διαδοχικές πληροφορίες ή δραστηριότητες ή να είναι στα ραντεβού του στην ώρα του.
  • Εξαρτιέται από το να μετράει με τα δάχτυλα και από άλλα κολπάκια , που επινοεί, όταν χρειάζεται, για να  κάνει υπολογισμούς στα μαθηματικά. Γνωρίζει τις απαντήσεις των προβλημάτων, αλλά δεν μπορεί να τις γράψει στο χαρτί.

 

Μνήμη και γνώση

  • Έχει εξαιρετική μακροπρόθεσμη μνήμη, όσον αφορά  σε εμπειρίες, τοποθεσίες και πρόσωπα.
  • Έχει φτωχή μνήμη, όσον αφορά στις ακολουθίες, τα γεγονότα και τις πληροφορίες, που δεν τις έχει βιώσει.
  • Σκέφτεται καταρχήν με τις εικόνες και το συναίσθημα, όχι με τους ήχους ή τις λέξεις (φτωχός εσωτερικός διάλογος).

 

Συμπεριφορά, υγεία, ανάπτυξη και προσωπικότητα

  • Εξαιρετικά ανοργάνωτος ή καταναγκαστικά τακτικός.
  • Μπορεί να είναι ο κλόουν της τάξης, ταραχοποιός, ή υπερβολικά ήσυχος.
  • Εμφάνισε κατ' ασυνήθιστο τρόπο πρώιμη ή αργή ανάπτυξη κατά την εξέλιξή του (ομιλία, μπουσούλημα, περπάτημα, δέσιμο των παπουτσιών).
  • Είναι επιρρεπής σε μολύνσεις αυτιών, έχει ευαισθησία σε κάποιες τροφές, σε συντηρητικά και σε χημικά προϊόντα.
  • Μπορεί να κοιμάται πάρα πολύ βαθιά ή πάρα πολύ ελαφριά. Κατουράει στο κρεβάτι του, ακόμη και σε μεγάλη ηλικία.
  • Έχει ασυνήθιστα υψηλή ή χαμηλή αντοχή στον πόνο.
  • Έχει ισχυρό αίσθημα της δικαιοσύνης, είναι συναισθηματικά ευαίσθητος και αγωνίζεται για την τελειότητα.
  • Τα λάθη και τα συμπτώματα αυξάνονται εντυπωσιακά με τη σύγχυση, τη χρονική πίεση, τη συναισθηματική πίεση ή την κακή υγεία.

 

Ντέιβιs Ντ.Ρόναλντ, Το Χάρισμα της Δυσλεξίας. Εκδ. Καστανιώτη Α.Ε. Αθήνα 1998

Πώς ο αποπροσανατολισμός επηρεάζει την ανάγνωση, την ορθογραφία και την κατανόηση του κειμένου;

 

Ο δυσλεξικός μπορεί να βλέπει τις λέξεις κολλημένες μεταξύ τους, χωρίς διαστήματα, τα γράμματα να είναι το ένα πάνω στο άλλο, ώστε να γίνεται σχεδόν αδύνατο να αποκωδικοποιεί και να καταλαβαίνει το νόημα του κειμένου

words strung together

Μπορεί να έχει την αίσθηση ότι οι λέξεις «πετάνε» ή ακόμη ότι γλιστράνε από την σελίδα, ότι εξαφανίζονται ή εμφανίζονται μέσα στο κείμενο (παράλειψη ή προσθήκη λέξεων κατά την ανάγνωση)

floating letters

Η σοβαρότητα αυτών των χαρακτηριστικών διαφέρει από άτομο σε άτομο καθώς και ο αποπροσανατολισμός διαφέρει από μέρα σε μέρα και από λεπτό σε λεπτό, ανάλογα με την συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

 

Συμπέρασμα

 

Ο αποπροσανατολισμός εμποδίζει την ακριβή και σωστή αντίληψη της πληροφορίας