Είναι η διαταραχή κατά την οποία το παιδί κινείται υπερβολικά, παραπάνω από το φυσιολογικό.

Σύμφωνα με τον R. Davis, "μια απλή εξήγηση είναι, ότι ο μαθητής δεν ενδιαφέρεται γι' αυτά, που συμβαίνουν στην τάξη και δεν καταλαβαίνει, τι λέει ο δάσκαλος. Το αποτέλεσμα είναι ανία και σύγχυση, που με τη σειρά τους ενεργοποιούν τη λειτουργία διαστρέβλωσης της πραγματικότητας από τον εγκέφαλο και τελικά ο μαθητής αποπροσανατολίζεται. 
Σαν συνέπεια το εσωτερικό ρολόι του μαθητή επιταχύνει την λειτουργία του και αυτός αντιλαμβάνεται μια επιβράδυνση του εξωτερικού χρόνου.
Για κάθε λεπτό του πραγματικού χρόνου ο μαθητής πρέπει να υποστεί δυο λεπτά προσπάθειας να μείνει ήσυχος, να μη δημιουργεί προβλήματα, να προσέχει και να συγκεντρώνεται. Αν προσπαθήσει να καθίσει ακίνητος για πολύ ώρα, τον πιάνει ένα είδος ναυτίας και έχει την αίσθηση, ότι μετακινείται ή ότι ο κόσμος γύρω του αρχίζει να περιστρέφεται.
Μερικές φορές αυτό είναι τόσο έντονο, που νιώθει ότι πρέπει να κρατηθεί από το θρανίο, αλλιώς θα πέσει. Αυτός είναι και ο λόγος, που αρχίζει να κινείται, για να εξισορροπήσει το αίσθημα της ναυτίας.
 "

Συνήθως η υπερκινητικότητα συνοδεύει την ελλειμματική προσοχή. Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα είναι τα εξής:

  • Κινείται νευρικά ή στριφογυρίζει στην θέση του
  • Φεύγει συχνά από το θρανίο του στο σχολείο
  • Τρέχει ή σκαρφαλώνει υπερβολικά
  • Είναι συνεχώς «εν κινήσει» ή με τάση για συνεχή δραστηριότητα
  • Μιλάει υπερβολικά
  • Είναι παρορμητικός στις κινήσεις του, δεν σκέφτεται πριν ενεργήσει
  • Διακόπτει συζητήσεις και δραστηριότητες άλλων
  • Απαντάει σε ερωτήσεις, πριν ολοκληρώσει ο ομιλητής
  • Δυσκολεύεται να περιμένει την σειρά του.

 

Ντέιβις Ντ. Ρόναλντ, Το Χάρισμα της Δυσλεξίας. Εκδ. Καστανιώτη Α.Ε. Αθήνα 1998

 

 

Πώς ο αποπροσανατολισμός επηρεάζει την ανάγνωση, την ορθογραφία και την κατανόηση του κειμένου;

 

Ο δυσλεξικός μπορεί να βλέπει τις λέξεις κολλημένες μεταξύ τους, χωρίς διαστήματα, τα γράμματα να είναι το ένα πάνω στο άλλο, ώστε να γίνεται σχεδόν αδύνατο να αποκωδικοποιεί και να καταλαβαίνει το νόημα του κειμένου

words strung together

Μπορεί να έχει την αίσθηση ότι οι λέξεις «πετάνε» ή ακόμη ότι γλιστράνε από την σελίδα, ότι εξαφανίζονται ή εμφανίζονται μέσα στο κείμενο (παράλειψη ή προσθήκη λέξεων κατά την ανάγνωση)

floating letters

Η σοβαρότητα αυτών των χαρακτηριστικών διαφέρει από άτομο σε άτομο καθώς και ο αποπροσανατολισμός διαφέρει από μέρα σε μέρα και από λεπτό σε λεπτό, ανάλογα με την συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

 

Συμπέρασμα

 

Ο αποπροσανατολισμός εμποδίζει την ακριβή και σωστή αντίληψη της πληροφορίας